Stressade anställda som sitter i möte

Otydliga krav på samarbete på jobbet kan leda till både stress och sjukdom bland medarbetarna. Foto: Alamy

Tipsa en vän om en artikel

”Vurmen för samarbete har gått för långt”

Medarbetare går in i väggen för att de inte hinner sköta själva jobbet på arbetstid. Ledare måste lära sig att styra upp samarbetet, skriver tre forskare.

Annons

På vissa företag ägnar sig folk åt möten och liknande aktiviteter 80 procent av arbetstiden i stället för att göra själva jobbet. I förlängningen innebär det att medarbetarna tar hem sina viktiga arbetsuppgifter och riskerar att gå in i väggen, med allt vad det innebär av kostnader, skriver de tre forskarna Rob Corss, Reb Rebele och Adam Grant i en artikel i Harvard Business Review.

Det är lätt att se fördelarna med samarbete och de är väldokumenterade. Men kostnaderna pratar vi inte om. Mer samarbete är inte alltid synonymt med bättre. Ledare måste lära sig att effektivisera grupparbetet, skriver forskarna.

De senaste tjugo åren har samarbetsvurmen svällt kopiöst. Grupparbete ses som den självklara framgångsnyckeln. Globaliseringen och idén att jobba över gränserna även internt ligger bakom den här utvecklingen, enligt forskarna.

En typisk företeelse, som inte uppenbart är ett problem, är medarbetare vars åsikter gärna inhämtas. De har alltid så bra synpunkter på allting, de är snälla och hjälpsamma och ställer alltid upp. Men till slut blir välviljan en flaskhals, man kommer inte vidare innan de här personerna har sagt sitt. Samtidigt som deras eget arbete blir lidande.

– Ledare måste analysera tillgång och efterfrågan på samarbete i företaget och se över formerna. Samarbetet måste effektiviseras, skriver forskarna, som har en idé om att en speciell samarbetschef kan vara en lösning.

     

   

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

Av: Elisabeth Vene
Mejla reportern

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nina Jansdotter

”Grattis, du har fått sparken!”

Så vänder du uppsägningen till något positivt. 5

Skapa ett starkt globalt team

Skapa ett starkt globalt team

Lyssna och var lyhörd är nyckelorden.

Stressade människor

Här är chefens viktigaste uppdrag

Värna livet utanför jobbet är högprio. 1

Var femte deltagare i en forskningsstudie fick förhöjda halter av stresshormonet kortisol bara av att titta på en stressad människa.

Sju lyckade steg tillbaka till jobbet

Specialist: ”Det krävs successiv upptrappning.” 9

”Fusk med cv borde tas på större allvar”

”Fusk med cv borde tas på större allvar”

Men vad är arbetsgivarens skyldighet? 2

Musik blockar bort störande ljuden

Musik blockar bort störande ljuden

Ljuddesignern bygger väggar av ljud. 2

Så är nya reglerna för arbetsmiljön

Så är nya reglerna för arbetsmiljön

Trädde i kraft 31 mars.

Jobba utomlands

Ingenjörer toppar utlandslistan

Den utlandsjobbande svensken är ingenjör.

Marina Rantanen

Hur kul är det att driva en start-up?

Karriärbloggaren om att tro på människors inre drivkraft.

Läs mer