Möte

Fundera på om du ska gå på ett möte eller inte, är ledarskapsexperten Tom Fox tips. Foto: All over press

Tipsa en vän om en artikel

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. Det tycker ledarskapsexperten, som tipsar om hur du kan skippa de onödiga.

Annons

För långa möten, ostrukturerade möten eller helt enkelt meningslösa möten. Plötsligen ska alla släppa vad de har för händer och göra något helt annat. Ledarskapsexperten Tom Fox har hittat ett system för att hantera monstret som äter upp allt mer av vår arbetstid.

I stället för att som vanligt bara sucka och gå vidare har han börjat betygsätta den gångna veckans möten. Grön markering för dem som gav något, gult för dem som inte var ett totalt slöseri med tid och rött för det slags möten han hoppas aldrig mer behöva uppleva.

Det stannar inte vid färgkodningen, han tar ett varv till. Vems idé var mötena? Hans egen? Kunde han ha gjort något för att de skulle bli mer produktiva? Hur viktiga var de och hur viktig hans närvaro?

- Det här hjälper mig att skippa onödiga möten i framtiden liksom att hindra mig själv från att kalla andra till möten som inte behövs, skriver Tom Fox i Washington Post.

Metoden innebär också att han upptäcker grundläggande kriterier för konstruktiva möten. Som att allting inte kräver ett möte, information kan man till exempel skicka i mejl i stället.

Numera tar han alltid tid på sig att grunna över om han ska delta i ett möte eller inte.

- Det tar lite tid på kort sikt, men på lång sikt sparar jag massor av timmar, skriver Tom Fox.

Han är noga med att upplysa den som kallar till mötet om varför han tackar nej.

- Om jag har ett bättre förslag än mötet ifråga, så skickar jag det.

Det finns förstås möten som är viktiga. Men även dem har han synpunkter på:

  • De ska hålla sig till ämnet.
  • Formen ska följa innehållet.
  • De ska vara så korta som möjligt.

 


Följ Ingenjörskarriär på Facebook!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nina Jansdotter

”Grattis, du har fått sparken!”

Så vänder du uppsägningen till något positivt. 5

Skapa ett starkt globalt team

Skapa ett starkt globalt team

Lyssna och var lyhörd är nyckelorden.

Stressade människor

Här är chefens viktigaste uppdrag

Värna livet utanför jobbet är högprio. 1

Var femte deltagare i en forskningsstudie fick förhöjda halter av stresshormonet kortisol bara av att titta på en stressad människa.

Sju lyckade steg tillbaka till jobbet

Specialist: ”Det krävs successiv upptrappning.” 9

”Fusk med cv borde tas på större allvar”

”Fusk med cv borde tas på större allvar”

Men vad är arbetsgivarens skyldighet? 2

Musik blockar bort störande ljuden

Musik blockar bort störande ljuden

Ljuddesignern bygger väggar av ljud. 2

Så är nya reglerna för arbetsmiljön

Så är nya reglerna för arbetsmiljön

Trädde i kraft 31 mars.

Jobba utomlands

Ingenjörer toppar utlandslistan

Den utlandsjobbande svensken är ingenjör.

Marina Rantanen

Hur kul är det att driva en start-up?

Karriärbloggaren om att tro på människors inre drivkraft.

Läs mer
  1. Google
  2. ABB
  3. IKEA
  4. Scania
  5. Scania
  6. Apple
  7. Ericsson
  8. SAAB koncernen
  9. Volvo Cars
  10. Volvokoncernen
  11. SWECO
Om Ingenjörsbarometern
Annons